AMOK breekt uit!

Ons multidisciplinair festival neemt de Brugse publieke ruimte in  van 30 september tem 9 oktober

AMOK verovert dit najaar voor de vierde keer op rij de Brugse binnenstad. Van vrijdag 30 september tot en met zondag 9 oktober 2022 trakteert het allround-belevingsfestival van kunstencentrum KAAP op maar liefst tien bomvolle dagen cultuur.

Op het programma staan heel wat verrassende concerten en muzikale releases die het dertigjarig bestaan van huislabel W.E.R.F. Records vieren, maar ook intieme slams, walks, verbindende brunches, luister-wandelingen, filmconcerten, dans en een onderwater-gig doen de culturele avonturier watertanden. Tijdens AMOK staat Belgisch talent zij aan zij met grote namen uit de internationale jazzscene, zoals Craig Taborn of Tumi Mogorosi, maar ook ook met revelaties als Alabaster DePlume en Chelsea Carmichael. Thematisch cirkelt het hybride festival in de erfgoedstad dit jaar rond ‘traditie en vernieuwing’ en ‘zorg’ in de ruimste betekenis.

 

“Verbeelden, verklanken, verbinden,” dat is het motto van het stadsfestival dat garant staat voor ontdekking. AMOK is voor organisator KAAP en huislabel W.E.R.F. Records één grote urban playground: hier worden experimenten opgezet, genres gemixt en nieuwe namen gelanceerd. 2022 belooft een echte feesteditie te worden en luidt met een hele rist Belgische releases het jubileumjaar van W.E.R.F. Records in.

Driewerf hoera voor dertig jaar W.E.R.F. Records

Het festival trapt naar goede gewoonte af met de AMOKATHON, een gratis muzikale marathon van acht concerten op verschillende locaties in de binnenstad. Dit jaar staat het parcours volledig in het teken van het label W.E.R.F. Records dat – als vaandeldrager van de Belgische jazzscene – vernieuwende muziek uitbrengt binnen de brede niche van het genre en binnenkort dertig kaarsjes uitblaast. “Ik koos vooral voor recente bands en muzikanten wiens muziek bij ons verscheen,” verheldert programmator Benny Claeysier. De festivalopener barst dan ook van het jonge Belgische talent en wordt gegarandeerd een feestje van formaat. Ook wie geen jazzkenner is, kan hier op korte tijd genieten van een grote dosis muzikaal talent. Zo is er de unieke samenwerking van Don Kapot en Fulco Ottervanger die hier voor de eerste en enige keer samen te horen zijn, nadat ze vorig jaar een meer dan geslaagde improvisatiesessie opnamen bij W.E.R.F. Records. Eveneens een naam om naar uit te kijken is MDC III met Mattias De Craene voor wie de AMOKATHON niet alleen de release van hun nieuwe plaat betekent maar ook de aftrap van hun tournee. Ook SPOOK, mòs ensemble, Vitja Pauwels, Karen Willems, Gratitude Trio en MARIS maken hun opwachting tijdens de muzikale marathon. 

Naast het vele Belgische talent presenteert AMOK ook heel wat internationale acts. Op woensdag 5 oktober wordt de Amerikaanse pianist Craig Taborn verwacht. De manier waarop Taborn het jazz-genre ‘kruidt’ met elektronica-invloeden maakt een double bill met de band SCHNTZL een vanzelfsprekende programmatorische keuze. Onder de vlag van Close Encounters (in samenwerking met Cactus Muziekcentrum) staat op donderdag 6 oktober opnieuw een double bill op het programma: up and coming Britse multi-instrumentalist Alabaster DePlume en Londense saxofoniste Chelsea Carmichael zorgen voor een onvergetelijke avond. Op vrijdag, tenslotte, zal de Zuid-Afrikaanse jazzmuzikant en activist Tumi Mogorosi de Stadsschouwburg onveilig maken. Met zijn dertienkoppige band gaat hij op zoek naar de basis van de jazz, vertrekkend vanuit het moedercontinent en ontdaan van de klassieke Amerikaanse filter. Het voorprogramma wordt die avond verzorgd door de Zuid-Afrikaanse dichteres Koleka Putuma. 



AMOK maken in een erfgoedstad

AMOK werkt niet met vaste formules, dit jaar dus geen gastartiest of curator maar wel thematische rode lijnen die het festival met de stad verbinden: hoe kunnen we zorg dragen voor onze patrimoniale en culturele rijkdom en ze tegelijk heractualiseren en weer maatschappelijk relevant maken? “Als kunstencentrum is het onze taak om kritische kanttekeningen te plaatsen bij de invulling van de publieke ruimte. We stretchen traditionele functies en gaan op zoek naar manieren om toegeëigende kunstruimtes te deneutraliseren. In een sterk gereguleerde erfgoedstad als Brugge is dat van niet te onderschatten belang,” zegt Rolf Quaghebeur, directeur van KAAP. Binnen het festival wordt dan ook onbeschroomd gespeeld met de canon en het monumentale karakter van de stad. 

Hoewel muziek steeds de dans leidt, zijn er tijdens AMOK ook heel wat performances en cross-formats te zien. Kyoko Scholiers organiseert met haar walking performance Zone X drie humoristische doch wrange futuristische rondleidingen. Muzikante en multitalent Liesa Van der Aa werkt dan weer een creatieopdracht uit in samenwerking met Handmade in Brugge, een project dat authentieke ambachten in de stad ondersteunt. Het resultaat is een spannend auditief belevingsparcours langs unieke locaties. Jonas Vansteenkiste en Veerle Michiels gaan monumentale sculpturen in de publieke ruimte inpakken. Hun doorlopende interventies geven aanleiding tot interessante vragen over de functie(s) en de waarde van ons patrimonium. Een ander mooi voorbeeld van hoe de rode lijnen doorwerken in de programmatie is Pak Yan Lau die gedurende het hele festival het Guilini zwembad voorziet van een onderwatersoundscape, met als kers op de taart een extra nat afsluitconcert. “Zwemmen is zelfzorg, dat doen in het oudste stedelijk zwembad van Brugge, is zelfzorg in erfgoed,” knipoogt programmator Benny Claeysier.

AMOK is dus veel meer dan een traditioneel muziekfestival. Beeldende kunst, performance en literatuur zijn dit jaar meer dan ooit vertegenwoordigd in de line-up. Ook tussenvormen worden gevierd. “Door kunstenaars te programmeren binnen een multidisciplinair festival gaan ze ook hun eigen praktijk bevragen. Dat out-of-the-box denken kunnen we alleen maar toejuichen!” vindt Merel Vercoutere, artistiek coördinator podium bij KAAP. Gr oo ve van Soa Ratsifandrihana is een mooi voorbeeld van hoe een muzikaal principe kan dienen als uitgangspunt voor een choreografie. Ook APHASIA is een niet te missen audiovisuele voorstelling met een concertant kantje. In een nachtclubachtige setting kijken twee Kroatische muzikanten en een overtuigende danseres/performer naar de impact van muziek op trauma’s door oorlogsgeweld. Op 4 oktober is er dan weer ruimte voor de kruisbestuiving tussen literatuur en muziek. Dichteres Astrid Haerens en muzikante Mariske Broeckmeyer (MARIS) maken speciaal voor AMOK een nieuwe creatie en worden vervoegd door Peter Verhelst en Mattias De Craene. Ook film krijgt een plekje op AMOK, met in avant-première een creatieopdracht van Film Fest Gent, VIERNULVIER en KAAP. Op 1 oktober hoor je trio PAARD. met hun live soundtrack op beeld gecreëerd door zes animatietekenaars (oa. Sarah Yu Zeebroek en Alexander Deprez). 

Het artistieke programma wordt aangevuld met reflectiemomenten, een sectordag en enkele ‘luistersessies’. Via deze kleinere, verdiepende activiteiten ontstaat een dialoog met het publiek. Uitvalsbasis voor het kritisch-interactieve luik van AMOK is Korf, het oude café van de stadsbibliotheek waar dit jaar het festivalcentrum is ondergebracht.

Ook in 2022 vindt AMOK zichzelf dus opnieuw uit en bewijst met een superdivers programma en een ijzersterke line-up dat het een niet te missen festival is voor zowel Bruggeling als Brugge-bezoeker.

Het volledige programma vind je hier.