gr oo ve foto: Lara Gasparotto

gr oo ve - Soa Ratsifandrihana

Praktisch

Al dansend gaat Soa in gesprek met twee klankwerelden en onderzoekt ze de tijdelijkheid en de betekenis van groove nu

Het woord groove ontstond eind jaren 30 als een jazz-term. Het was een beschrijving voor ritmische souplesse en de transformatie van de traditionele drie-tel maat tot een opzwepend ritme. Met de tijd werd het gebruik van de term verruimd maar bleef de verwijzing naar een gevoel voor ritme bestaan. 

In het werk van Soa staat het voor een explosieve hybride van uitbundige muziek en de huidige digitale cultuur. Soa gaat als choreograaf in dialoog met twee muzikanten, Sylvain Darrifourcq en Alban Murenzi, die de fakkel van de muzikale creatie aan elkaar doorgeven. De ene maakt scherpe, industriële geluiden met een glitch-esthetiek en de ander maakt gretig gebruik van instrumenten en houterige hip hop geluiden.

Van in haar jeugd ontwikkelde Soa Ratsifandrihana een bijzondere band met muziek. Ritmes zetten haar in beweging, van kleine improvisaties tot gesofistikeerde repetitieve patronen. Zo ontdekte zij haar persoonlijke groove die zij later verder ontwikkelde als danseres bij Rosas. 

De doorbraak van de digitale cultuur bracht binnen de muziek een explosie van hybride klanken, ritmes en combinaties. In die dialoog tussen digitaal en analoog beweegt Soa’s g r oo v e.

praktisch

  • gratis inleiding door De Zendelingen om 19.15 uur in KORF
choreografie en dans
Soa Ratsifandrihana
muzikale creatie
Alban Murenzi en Sylvain Darrifourcq
licht
Marie-Christine Soma
kostuums
Coco Petitpierre
lichtregie
Suzanna Bauer
geluidsregie
Guilhem Angot
assistente kostuums
Anne Tesson, Valérianne Poidevin
Oeil exterieur
Thi-Mai Nguyen
stagair
Mylène Monjour
coproductie
Charleroi danse, La Place de la Danse - CDCN Toulouse Occitanie, Mars – Mons arts de la scène, Workspacebrussels, Atelier 210, T2G - Théâtre de Gennevilliers, la Soufflerie – scène conventionnée de Rezé.