Every revolution, every genocide has its soundtrack
APHASIA, de titel van Jelena Jureša’s nieuwe creatie, refereert in medische termen naar het onvermogen om te spreken of de juiste woorden te vinden.
APHASIA reconstrueert een avond in een nachtclub, zo’n dertig jaar na de oorlog. Vanuit de zwetende, feestende massa herkent een dansende vrouw onverwacht de DJ. Secuur observeert ze zijn elegante, opzwepende bewegingen. Doorheen de mist van de tijd en een gordijn van sigaretten- en machinerook tekent zich langzaamaan het gelaat af van een oorlogsmisdadiger die nooit werd veroordeeld: ‘de man die de doden schopt’.
Samen met muzikanten Alen en Nenad Sinkauz en danseres-actrice Ivana Jozić bevraagt Jureša in APHASIA de dynamiek van polarisering, gehoorzaamheid aan autoriteit en verleiding tot groepsgeweld. In een nachtclub-achtige setting confronteert ze ons met de absurditeit die voortkomt uit de collectieve stilte rond misdaden. Daarbij is een centrale rol weggelegd voor de omstanders. Wat betekent het om getuige te zijn? Om stilzwijgend deelachtig te worden aan geweld?
Intro op APHASIA door Christophe Busch
Voor de voorstelling geeft Christophe Busch een inleiding op APHASIA. Christophe Busch studeerde criminologie aan de UGent, Holocaust en genocidestudies aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoekt er o.m. hoe nazikampen werden voorgesteld in de Duitse, buitenlandse en verbannen media tussen 1933-1945. Hij werkte twaalf jaar in de forensische psychiatrie (onderzoek en behandeling van geïnterneerde delictplegers) en was acht jaar directeur van Kazerne Dossin in Mechelen. Sinds 2020 is hij directeur van het Hannah Arendt Instituut.
Voor de voorstelling geeft Christophe Busch een inleiding op APHASIA. Na deze introductie is er een korte artist talk met Jelena Jureša, gemodereerd door Pieter Vermeulen.
Zaterdag 1 oktober, om 18.30u in KORF (deze inleiding is gratis!)
ENG
The performance was developed at the intersection of music, film, storytelling, and dance. Immersed in the atmosphere of a (post-war-zone)nightclub, the audience physically participates in an intimate investigation of violence, the world of perpetrators, bystanders, and individual responsibility.
A DJ set merges into a dance solo, into an integrated concert, intersected by the interventions of the female narrator who ponders about the “monsters and us”.
Whispers, rumours on perpetration and standing by, complicity and violence; every revolution, every genocide, has its soundtrack.
Christophe Busch will give an introduction to the performance APHASIA. Busch studied criminology at UGent, Holocaust and Genocide Studies at the University of Amsterdam. He worked for twelve years in forensic psychiatry (research and treatment of interned offenders) and was director of Kazerne Dossin in Mechelen for eight years. Since 2020 he has been director of the Hannah Arendt Institute.
We meet at KORF on Saturday 1 October at 18.30h - this talk is free (lecture given in Dutch).
Credits
Geniet vijf keer van dans voor vijftig euro met de Danspas⁵.
Ga naar dansinbrugge.be