Tibau Beirnaert, shapeshifter in Zero Feet Away

Over shapeshiften, drag en de zoektocht naar verbinding, op scène en daarbuiten.

Een shapeshifter navigeert door datingapps, op zoek naar echt menselijk contact. In Zero Feet Away onderzoeken Tibau Beirnaert en Laurens Aneca hoe verlangen, verslaving en afstand samenkomen in onze digitale intimiteit. Ondanks al die connecties lijken we steeds verder van elkaar af te staan. Tibau is geen onbekende bij KAAP. In een niet zo ver verleden was Tibau jobstudent in ons Kaffee in Oostende, stond Zero Feet Away op TAZ en is Tibau bovendien recipient van de Jonge Maker creatiebeurs.

We vroegen Tibau om een interview om wat dieper in te gaan op hun werk, drag, digitale intimiteit en identiteit. 

Wie ben jij als niemand kijkt?
(lacht) Da’s meteen zo’n ellendige vraag, hé… Ik vind dat moeilijk, omdat ik vaak het gevoel heb dat ik alleen besta in functie van de erkenning die ik krijg. Maar als ik toch moet antwoorden: ik ben theatermaker, speler, performer. En als mens: heel introvert. Ik zal nooit spontaan de aandacht opeisen. Maar op scène voel ik alle vrijheid. Daar mag ik de controle nemen. Theater is voor mij een soort microkosmos waarin ik vat krijg op dingen die in het echte leven vaak ongrijpbaar blijven.

Waarover gaat ‘Zero Feet Away’?
Ik zou het omschrijven als een soort shapeshifter, een alienachtig figuur dat op aarde belandt en via datingapps probeert te begrijpen hoe menselijke relaties werken. Die probeert zich een weg te banen door allerlei verlangens, die van anderen, maar ook hun eigen, en botst daarbij op de manier waarop die apps ons gedrag conditioneren. Niet per se een buitenaards wezen in sciencefiction-zin, maar eerder een ijl, zwevend personage dat zich doorheen de datingcultuur probeert te bewegen.

Hoe speelt je beleving van identiteit daarin mee?
Ik werk veel met alter ego’s. Dat helpt me om te denken: ik kan alles zijn. Via die alter ego’s onderzoek ik verschillende energieën, in mezelf, maar ook in de personages die ik speel. Het is echt een wisselwerking. Aan het KASK in Gent heb ik geleerd dat ik me daarin niet hoef te beperken. En dat opent iets. Het idee dat identiteit niet vast hoeft te liggen, maar mag bewegen.

Hoe toon je dat shapeshiften op scène?
Ik begin vanuit een basisfiguur en verander live op scène met pruiken, kostuums… In FAGGOTS (Tibau’s eerste voorstelling) gebeurde die wissels nog tussen de scènes door, maar dat haalde soms het ritme uit de voorstelling. Nu laat ik alles zien. Die transformaties maken deel uit van de performance. Het is een manier om kwetsbaarheid te delen met het publiek.

Wat betekent drag voor jou?
Voor mij is drag zowel expressie als experiment. Ik ben ermee begonnen in mijn slaapkamer, met make-up, haar, styling… in een veilige omgeving. En ik merkte: zodra ik iets aantrek, verandert er iets in mijn hoofd. Er gebeurt een klik. Dan ontstaat er ruimte om te spelen.

Je speelt ook met hoe mensen zichzelf tonen, online en offline. Heb jij die drang om jezelf anders te presenteren?
We zijn constant een beeld aan het maken van onszelf. Op datingapps kies je wat je laat zien, wat je leuk vindt, hoe je eruitziet… Maar dat komt niet per se overeen met wie je bent. Ik vind dat spannend, dat fluïde element. Vijf seconden geleden was ik dat personage, nu weer iets anders. Verlangens veranderen ook constant.

Wat fascineert je aan digitale intimiteit?
Het is iets dat me tegelijk aantrekt en afstoot. Aan de ene kant is het een laagdrempelige manier om mensen te vinden. Aan de andere kant is het contact vaak vluchtig of oppervlakkig of net extreem open, bijna overrompelend. De taal van datingapps fascineert me ook: die is heel sturend, bijna dwingend. In de voorstelling zit weinig tekst, maar we zijn wél aan de slag gegaan met die typische taal en codes.

Wat wil je tonen met de paal op scène?
Ik ben beginnen paaldansen voor mijn masterproef. Dat kwam doordat ik ooit iemand kende die het deed, dat beeld is me bijgebleven. Ik vind het een ongelooflijk dankbare sport: het zit ergens tussen kracht, sensualiteit en pure vrouwelijke energie. In het begin gebruikte ik de paal heel letterlijk, als dansobject. Maar nu probeer ik hem te abstraheren. Niet enkel als iets om op te performen, maar ook als object dat in alledaagse situaties kan verschijnen, met andere betekenissen, andere ladingen.

Waar komt de titel ‘Zero Feet Away’ vandaan?
Van op datingapps. Soms zie je daar 0 feet away staan, alsof iemand vlakbij is. Maar eigenlijk zit je allebei gewoon achter een scherm. Dat contrast tussen hyperconnectie en afstand loopt door de hele voorstelling.

Je werkte opnieuw samen met Laurens Aneca. Wat maakt die samenwerking zo sterk?
We leerden elkaar kennen op het KASK. Voor mijn masterproef begon ik eerst alleen, maar ik merkte al snel dat ik iemand miste om mee te sparren. Toen heb ik Laurens terug opgezocht, en het klikte meteen. We hebben kwaliteiten die elkaar aanvullen: ik werk heel intuïtief, hij denkt meer dramaturgisch. Die combinatie werkt verrassend goed. Soms voelt onze samenwerking bijna als een liefdesrelatie, intens, maar gezond.

Wat betekent verbinding voor jou, als shapeshifter in deze wereld?
Ik vind verbinding iets heel kostbaars. Zeker vandaag, waar we steeds meer van elkaar wegdrijven. Dat werk rond intimiteit komt ook voort uit een soort gemis. Een soort rouw of nostalgie naar liefde, naar nabijheid. Voor mij, als introvert, is verbinding zoeken niet evident. Dus maak ik er werk over. Omdat ik dat zelf voel.

Je werk kreeg erkenning op o.a. Theater aan Zee. Wat heeft dat veranderd?
Mijn masterproef (FAGGOTS) stond op Theater aan Zee, en daarna kreeg ik de kans om een nieuw idee te pitchen. Dat heeft alles in een stroomversnelling gebracht. Ik had nooit gedacht dat ik nog geen twee jaar na mijn afstuderen al met een nieuwe voorstelling op scène zou staan. Het heeft deuren geopend en mijn vertrouwen als maker versterkt.

Wat zijn je plannen?
Ik kijk ernaar uit om met Zero Feet Away verder te touren. Tegelijk denk ik al na over wat hierna komt. Na twee solo’s voel ik steeds sterker de behoefte om een duet te maken. Om iemand anders toe te laten in mijn wereld, en te onderzoeken wat er gebeurt als die werelden zich mengen.

 

Ontdek Zero Feet Away op woensdag 22 oktober in KAAP | De Groenplaats