Brugge 2030: The art of Conversation

Wanneer was je voor het laatst verwonderd? Gelachen vandaag? Oe ist écht? Dat soort boodschappen kleuren het straatbeeld van Brugge sinds vrijdag 18 augustus, en gaven daarmee het startschot voor de campagne Brugge 2030.

Brugge's kandidatuur als Europese culturele hoofdstad voor het jaar 2030 heeft als thema The art of Conversation. Volgens trajectcoördinatoren Dalilla Hermans en Marthe Soete wil Brugge in 2030 vooral uitpakken met een innovatief artistiek programma. Met deze campagne wil Brugge 2030 niet alleen de aandacht vestigen op de rijke culturele diversiteit in de stad, maar ook een duidelijk signaal uitzenden: we moeten met elkaar praten.

In een wereld die zich steeds meer vermenigvuldigt, waar mensen online en offline toevlucht zoeken in elkaar, verlangen naar natuur, cultuur en vooral naar gemeenschap, is het in dialoog gaan met elkaar onmisbaar. Een gesprek, welke vorm het ook aanneemt, verrijkt altijd. Om ons te weren tegen barrières en vooroordelen, om dichter naar elkaar toe te groeien, of gewoon om eens goed te lachen.

Kunst en cultuur hebben het potentieel om die lijm in onze samenleving te zijn, en ook bij KAAP omarmen we deze visie met hedendaagse kunst, reflectie en experiment. We willen de campagne voor Brugge 2030 aangrijpen om de laatste belangrijke investeringen op vlak van culturele infrastructuur af te ronden. Op een duurzame manier maken we van Brugge een broedplaats van kunst en experiment, waar verleden en toekomst op een spannende manier samengebracht worden in het heden.



Meer info over Brugge 2030