Beeld: 3 dansers in kopstand met benen in de lucht |  All Watched Over by Machines of Loving Grace - Ezra Veldhuis & Bosse Provoost © Laura Van Severen

All Watched Over by Machines of Loving Grace - Bosse Provoost & Ezra Veldhuis

Praktisch

DECEMBER DANCE

Een voorstelling die schippert tussen utopie en scepsis, tussen roes en ontnuchtering: we zien een “cybernetische ecologie”, waarin niet altijd duidelijk is of de verstrengelingen tussen mensen, materialen en apparaten symbiotisch of conflictueus zijn.

In All Watched Over by Machines of Loving Grace verkennen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 te ensceneren. Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt eerder (arbeids)disciplinerend of gericht op sociale controle, dan dat ze ons nieuwe vormen van vrijheid geeft. Betekent dit dat Brautigans droom dood is? Leven we al in een totaal geperverteerde realisatie ervan? Of bevat de in zijn droom beloofde vrijheid nog steeds potentieel?

De voorstelling schippert tussen utopie en scepsis, tussen roes en ontnuchtering: we zien een “cybernetische ecologie”, waarin niet altijd duidelijk is of de verstrengelingen tussen mensen, materialen en apparaten symbiotisch of conflictueus zijn. Het licht lijkt te willen misleiden en hypnotiseren, de muziek vraagt om vertrouwen te hebben en los te laten. De vraag is niet óf we verstrengeld zijn, maar hoe we binnen die verstrengeling laveren, afzien en dansen.

At last I am free, I can hardly see in front of me!

 

I like to think (and 

the sooner the better!) 

of a cybernetic meadow 

 

where mammals and computers 

live together in mutually 

programming harmony 

like pure water 

touching clear sky. 

 

I like to think 

(right now please!) 

of a cybernetic forest 

filled with pines and electronics 

where deer stroll peacefully 

past computers 

as if they were flowers 

with spinning blossoms. 

 

I like to think 

(it has to be!) 

of a cybernetic ecology 

where we are free of our labors 

and joined back to nature, 

returned to our mammal 

brothers and sisters, 

and all watched over 

by machines of loving grace. 

 

- Richard Brautigan

PRAKTISCHE INFO

  • Duur: +- 60 min 
  • Language no problem 
  • Gebruik van strobo

Credits

Concept, licht & scenografie
Ezra Veldhuis & Bosse Provoost
Choreografie
Nathan Ooms, Bosse Provoost & Ezra Veldhuis
Performers
Estefanía Álvarez Ramírez, Jayson Batut & Nathan Ooms
Kostuumontwerp & objecten
Carly Rae Heathcote
Geluidsontwerp
Benne Dousselaere
Outside eye
Marc Vanrunxt
Uitvoering scenografie
Sibran Sampers, Remco Wuyts
Technisch productieleider
Wim Bernaers
Stage dramaturgie
Cesar Vromman
Productie
Hiros
Coproductie
C-TAKT, NEXT Festival, auawirleben Festival, Kunstenwerkplaats, SPRING Performing Arts Festival, CAMPO, Perpodium, Kraagsteen
Met de steun van
Kunstencentrum BUDA, De Grote Post, Le Bamp, STUK, Kunst/Werk, Stad Gent, de Vlaamse overheid, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Ufund