Samah Hijawi

Samah Hijawi & Erika Sprey

Samah Hijawi is een multimedia kunstenaar, schrijver en astrologe. Haar projecten zijn diep geworteld in historische verhalen die ons hedendaagse leven opnieuw voorstellen buiten de geradicaliseerde en gepolariseerde discoursen die vandaag onze levens beheersen. In haar recente project Kitchen. Table. onderzoekt ze de geschiedenissen en kosmologieën van het voedsel op onze tafels. Hijawi heeft onlangs een PhD in Kunstpraktijk afgerond met een werk getiteld Chicken Scribbles and the Dove that Looks Like a Frog, waarin ze deconstructie van koloniale voorstellingen van Palestina onderzocht door middel van performance en collage. Dit leidde tot Aesthetics of the Political, een samengesteld en pedagogisch project dat onderzocht hoe kunstenaars hun politieke ideeën en standpunten materialiseren in een esthetische vorm. In het begin van haar carrière werkte Hijawi samen met Ola El-Khalidi en Diala Khasawneh bij het runnen van Makan (2003-2016), een onafhankelijke ruimte voor hedendaagse kunst in Amman, Jordanië. Daarnaast co-cureerde ze samen met Shuruq Harb en Toleen Touq het platform The River has Two Banks (2012-2017), een initiatief dat zich richtte op de afstanden en nabijheden tussen Jordanië en Palestina.

Erika Sprey (zij/haar) is een eigenzinnig onderzoeker, schrijver, dramaturg, systeemdynamische constellator en collectieve dromer, die zich voornamelijk tussen België, Mexico en Nederland beweegt. Als voormalig hoofdcurator van het Studium Generale van de Koninklijke Academie van de Kunsten, was Erika verantwoordelijk voor het concept en de ontwikkeling van uitgebreide onderwijsprogramma's, zoals The Parasite, de bejubelde vier cycli van Wxtch Craft, en meer recentelijk, Earth CraftThe Word for World is Soil and Kindred Soils, en heeft samengewerkt met onder andere het Center of Art Research and Alliances (NYC) en kunstenaar melanie bonajo en Lara Schnitger. Dream Craft is de laatste aflevering van deze trilogie die tot doel heeft eurocentrische koloniale geschiedenissen, epistemologieën en ontologieën te herschrijven en onderdrukte kennis zoals hekserij, voorouderlijke en inheemse vormen van aardzorg en collectieve droompraktijken binnen verschillende kosmovisies terug te eisen.