Alex Koo aan de piano, foto door Robert Hansenne

Alex Koo

Over deze artiest

Het gebeurt niet elke dag dat er een Belg geprezen wordt in het befaamde Downbeat Jazz Magazine. Toch overkwam het de Belgisch-Japanse pianist Alex Koo met zijn CD ‘Appleblueseagreen‘, met Amerikaanse grootheden Ralph Alessi en Mark Turner, die werd opgenomen in hun ‘Best Albums of 2019‘, met 4 sterren en de woorden ”Stunningly original“. Ook nu haalt hij weer alle punten met zijn laatste Identified Flying Object, die verscheen op WERF Records in januari 2021. 

Ook in onze contreien maakt het jonge toptalent furore: hij won al een hele reeks prijzen en onderscheidingen waaronder o.a. de eerste prijs in het Prinses Christina Concours (NL), de SABAM B-Jazz Composition Award (BE), een Fulbright Award-Music Fellowship (VS-BE) en een Prins Bernhard Cultuurfondsprijs (NL).

Alex heeft er ook al een parcours opzitten met concerten over de hele wereld, van de Verenigde Staten door Europa tot Japan, met heel wat gevestigde waarden, zoals: Mark Turner, Kurt Elling, Ralph Alessi, Peter Bernstein, Benjamin Herman, Bert Joris, Mike Mainieri, John Ruocco, Jasper Blom, Martijn Vink, Dré Pallemaerts, …

Over Alex zijn prille muzikale ontwikkeling valt ook heel wat te zeggen: hij begon reeds op erg jonge leeftijd met piano en werd al op zijn tiende laureaat in de Cantabile Pianowedstrijd met twee extra onderscheidingen: ‘Emmanuel Durlet’ voor beste interpretatie van het opgelegde werk en de prijs ‘Chris Van Hoof’ voor de jongste laureaat. Toen later zijn interesse in jazzmuziek en improvisatie werd opgewekt, begon hij met lessen jazzpiano aan het Conservatorium van Kortrijk bij Dominique Vantomme, waar hij afstudeerde met grootste onderscheiding en de prijs ‘Van der Weyden’. Vervolgens verhuisde hij naar Nederland, waar hij een Bachelor en Masterdiploma jazzpiano behaalde aan het Conservatorium van Amsterdam, studerende bij Kris Goessens (met een jaar Erasmusuitwisseling in het Rytmisk Musikkonservatorium in Kopenhagen, studerende bij Jakob Bro, Soren Kjaergaard en Jakob Anderskov). Daarna zette hij zijn muzikale zoektocht verder in New York, waar hij deel uitmaakte van Manhattan’s wervelende jazzscène en werkzaam was als adjunct-docent jazzpiano en jazzharmonieleer op New York University. Hier behaalde hij ook een extra Master in Jazzcompositie aan de NYU Steinhardt School of Culture.