Oudnederlands wordt hitgevoelig
In Under The Surface vinden drie generaties van unieke Nederlandse musici elkaar in een gemeenschappelijke drang om vrij benaderde muziek te maken, zonder vaste kaders.
Na de eerste twee volledig geïmproviseerde albums van de groep (Under the Surface, 2017 en Trinity, 2019) - beiden genomineerd voor een Edison, zet de groep een volgende stap met hun nieuwe, volledig gecomponeerde album Miin Triuwa (2022).
Miin Triuwa bestaat uit een suite van zes stukken, geschreven door Bram Stadhouders, de gitarist van Under The Surface. De improvisaties die de groep zo karakteristiek maakten, worden nu gevat in een stevig muzikaal statement.
Live streeft de groep in quintet vorm (met o.a. bassist Lennart Heyndels van Hi Hawaii) ernaar om tot een universele essentie van verschillende culturele invloeden te komen. Zo wordt op dit album de verbinding gelegd met de ‘vergeten’ middeleeuwse taal, het Oudnederlands, de taal die tussen ca. 600 en ca. 1150 na Christus hier in de lage landen werd gesproken en qua klank verwant is aan het Gaelisch en IJslands.
“Though Miin Triuwa cannot fit snugly into any one box, especially with its embrace of medieval language, the music speaks of universal truths. How could it be otherwise, when its inspiration spans the bridges of both time and geography, drawing on the worship of nature, human frailties and the power of love and prayer? Powerfully beguiling from first note to last and an early contender for album of the year, across any number of categories. Magical stuff.”
- All About Jazz, Ian Patterson, 24 april 2022