Crystal Voyager

Monokino: Crystal Voyager - David Elfick

Praktisch

Een filmklassieker - en door velen zelfs gezien als een levensveranderende ervaring.

Crystal Voyager is een mystieke reis in de geest van surflegende George Greenough en zijn zoektocht naar plekken waar hij in alle rust kan surfen. De zon, de zee en de heerlijke soundtrack doen de winter vergeten.

Crystal Voyager is een mystieke reis in de geest van surflegende, eco strijder en Renaissance man George Greenough. Deze solitaire surfer is  afkomstig uit Californië maar vestigde zich in Australië waar hij een nieuw  hoofdstuk schreef in de moderne surfgeschiedenis toen hij eind jaren zestig  surfplanken en -vinnen begon te ontwerpen naar het voorbeeld van de  staartvinnen van vissen. Zijn idee bleek een gamechanger… 

Op een heerlijke soundtrack uit de jaren zeventig volgen we hem terwijl hij  een boot bouwt om naar afgelegen plekken te varen waar hij in alle rust  kan surfen en leven met de oceaan. De balans tussen visuele beelden waar  je hart sneller van gaat kloppen, en muziek, is net zo uitgepuurd als de  bewegingen van de surfer zelf. Veel filmmakers in dit genre proberen de  krachtige fysieke prestaties te documenteren: de protagonist wordt als een held neergezet terwijl wij passief toekijken. Daartegenover staat de  intimiteit van David Elfick’s benadering, die ons uitnodigt om de revelatie en  de extase van het manoeuvreren door de golven te delen. Voor wie niet  surft, is het een plezier om te zien hoe George Greenough immens geniet  van de dingen die hem geluk brengen, en hoe hij onder het avondrood de  kracht van de oceaan ervaart. 

Crystal Voyager focust ook op het milieubewustzijn en DIY ethos van  surfers, vastgelegd op een nauwgezette documentaire manier. Maar het is  ook een zelden vertoond werk in de geschiedenis van psychedelische  kunst, op het kruispunt van het genre van de surffilm en experimentele  cinema. Het is niet verwonderlijk dat Greenough en Elfick, die banden  hadden met de Australische underground filmscene van die tijd, de  behoefte voelden hun beelden te tonen aan de Californische  legendarische filmmaker Jordan Belson. 

De laatste 23 minuten van de film zijn enkele van de mooiste filmbeelden in  de geschiedenis van de cinema. Hier deelt Greenough, als pionier van de  ‘surf-cinematografie’, met ons de extase van het rijden op en in de golven.  Op de tonen van Pink Floyds Echoes, dat Elfick en Greenough gratis  mochten gebruiken in ruil voor beeldmateriaal dat tijdens hun optredens  zou worden vertoond, duiken we letterlijk de hallucinogene, psychedelische  sci-fi show-off van de natuur in. 

Wat nu gemakkelijk kan worden vastgelegd met miniatuurcamera’s, was  een halve eeuw geleden met analoge apparatuur meer dan een uitdaging.  Door een hogesnelheidscamera te hacken die oorspronkelijk was gemaakt  voor het filmen van de gruwel van de bommen die boven Vietnam werden  afgeworpen, bouwde Greenough met veel moeite een zwaar, waterdicht  apparaat waarmee hij de schoonheid van de oceaan kon vastleggen. Op  die manier bedacht hij een filmische vergelijking waarin het surfen, het  filmische, het kosmische en het abstracte samenkomen.