Ivan Fatjo - foto door Hamid Drake

Iva Bittová & Vladimír Václavek (USA/CZ)

Praktisch

Bittová & Václavek hernemen klassiek album Bile Inferno

De release en bijbehorende concerten van de dubbel cd Bile Inferno (1997) is voor veel muziekliefhebbers wereldwijd een ‘JFK-moment’ - behorend tot die zeldzame momenten die nooit hun intensiteit verliezen in de herinnering. Zelden zat er zoveel even originele als emotionerende muziek samengebald in zo’n klein kartonnen doosje.

Verantwoordelijk hiervoor: de Tsjechische violiste, improvisator, componiste en actrice Iva Bittová en haar landgenoot, gitarist Vladimír Václavek (en wijlen Tom Cora op cello). Iedere beschrijving van deze muziek schiet tekort, maar bij benadering: speelse improvisatie die klinkt als natuurlijke compositie en de luisteraar direct tot in de ziel weet te raken, ‘folky’ invloeden uit de rijke Tsjechische muziek, een ritmische variatie die imponeert maar nooit louter en alleen de virtuositeit dient. Inventieve en hoogst fantasierijke muziek die het beste van vele stijlen tot een hoger iets weet om te smeden. Het duo blijft hierbij altijd dienend aan het belangrijkste: expressie en overdracht, en weet daarbij diep te emotioneren. Degenen die er destijds bij waren in de Vooruit weten waarover we het hier hebben en die daar niet bij waren: mis dit niet.



“… a forward thinking composer who sings and plays violin simultaneously… Her sound is invigorating, urgent, and also soothing; it is a fusion of Old World and new-music sensibilities,infused with the spirit and language of Czech, Slovak, and Moravian music.” – New York Magazine

“The Czech violinist, vocalist and composer Iva Bittová is one of Europe’s great musicalinnovators and traditionalists. She is also one of those truly rare musicians capable of an artistic balancing act that maintains a nodding acquaintance with the musical rule book while having apassionate affair with non-conformity.” –Jazzwise, UK

“Her vocal and instrumental technique is formidable, but what is most impressive is the imaginativeness of her excursions. (She) plays music that mixes elements of both deep ethnic traditions and the classical avant-garde. At its best, it really does have the strengths of a self-created folk music, unique and idiosyncratic, but with the stark power of Balkan singing or Hungarian fiddling.” –The Boston Globe

zang, (alt)viool, effecten
Iva Bittová
gitaar
Vladimír Václavek