Een wervelende avond met dans en muziek... heel veel muziek!
Na de officieuze aftrap op donderdag 26 september, brengen we op deze eerste vrijdag van AMOK een heerlijke blend van dans en muziek. We starten al om 19 uur in de intieme kapel van het meeting point waar Orphan Fairytale een feeërieke en hypnotiserende klankwereld creëert. Daarna gaan we volledig los in de turnzaal met Dans Kapot - een explosieve combo van Don Kapot met drie dansers. Terug in het meeting point zorgt Younes Zarhoni voor een diepgaande luisterervaring geïnspireerd door Arabische zangen en quadrofonische soundscapes. De avond wordt afgesloten door Maxime Denucs Nachthorn, een hypnotiserend akoestisch dansstuk met orgelklanken die je in trance brengen. Praise the lord, it's Friday!
TIMETABLE
- 19:00 Orphan Fairytale [Meeting Point]
- 21:30 Dans Kapot [Turnzaal Howest]
- 22:45 Younes Zarhoni [Meeting Point]
- 23:45 Maxime Denuc [Ryelandtzaal]
Wil je meer AMOK?
Voeg de voorstelling My Body as a Commodity van Anne-Laure Vandeputte (20:00) toe aan jouw avond!
Als je een dagticket koopt krijg je 50% korting op jouw ticket voor deze voorstelling.
19:00 Orphan Fairytale
[MEETING POINT]
Eva Van Deuren timmert al 15 jaar aan de weg als Orphan Fairytale. Met haar elektronische psychedelica - die laveert tussen meditatief en griezelig - en haar theatrale performances, is Van Deuren uitgegroeid tot een zeer markante en unieke artieste in onze muziekscene. Haar muziek betovert iedereen die ermee in aanraking komt. De afgelopen jaren heeft ze de Keltische harp in haar instrumentarium opgenomen en nieuwe klanken geïntroduceerd in haar repertoire. Een performance van Orphan Fairytale is meer dan een concert, maar een complete beleving voor lichaam en geest.
Foto: Eva Van Deuren
21:30 Dans Kapot - A Small World
[Turnzaal Howest]
Spelend op de grens tussen een dansvoorstelling en een concert, reflecteert A Small World op daden van gemeenschappelijke viering in de verbinding tussen dans en muziek; binnen gebeurtenissen en interactie zoekt het naar de plaatsen waar we vandaan komen, plaatsen die het kloppende hart van een lichaam of de trilling van een instrument kunnen zijn, plaatsen die een kleine wereld kunnen worden waar iedereen zich uitgenodigd voelt.
In een horizontale toneelopstelling wisselen drie muzikanten en drie dansers, maar vooral zes mensen, van uitbundige energieke scènes naar poëtische beelden en naar momenten die de gevoeligheid van elk lichaam blootleggen. Dansend en muziek spelend creëren ze een voorstelling waarin het publiek wordt uitgenodigd om te voelen, mee te leven, te observeren en, samen met de uitvoerders, te genieten van een moment van gemeenschappelijke vreugde.
Foto: Evy Ottermans
22:45 Younes Zarhoni
[MEETING POINT]
De kracht van dualiteit is een ondoorgrondelijk fenomeen: we zijn eindeloos gefascineerd door het samenspel tussen licht en donker, Oost en West, stem en stilte, terwijl onze zintuigen geprikkeld worden door de intrigerende synergieën die gedijen in ogenschijnlijke tegenstellingen. Geboren en getogen in Antwerpen, met een Marokkaanse achtergrond, omarmt de in Brussel gevestigde multidisciplinaire kunstenaar Younes Zarhoni deze dualiteiten in al zijn projecten. Hij verkent de duistere gebieden van contrasten en brengt hun ambigue energie tot een glasheldere focus.
Als een vaste waarde in de lokale elektronische muziekscene met zijn hypnotiserende techno-uitingen als YZ, richt Zarhoni zich nu op de compositorische kracht van pure harmonie en stilte. Zijn nieuwste werk omvat polyfone vertolkingen van middeleeuwse mystieke poëzie, gezongen in meerdere stemmen en bedoeld om uit te stralen voorbij de fysieke grenzen van de ruimte. Zonder instrumentale begeleiding ontstaat een combinatie van Gregoriaanse zang en Boyz II Men, verwoord door de lyrische ongrijpbaarheid van Arabische talen, het ritme in de stiltes fungeren als het snijpunt tussen observatie en anticipatie.
Deze spaarzame strofen balanceren op een ongrijpbare referentiële drempel, en roepen visioenen op van architectuur en archaïsme, madrigalen en MTV, het heilige en het profane ~ schijnbaar uiteenlopende elementen die naadloos opgaan in de radicaliteit van de composities. Zarhoni overschrijdt hiermee de grenzen van categorisatie en levert een meeslepend verhaal in zangvorm, dat vrij stroomt en de boog van het narratief in stand houdt, lang nadat het in stilte is vervaagd.
In september 2024 wordt de 12-inch EP vinylplaat uitgebracht door Kraak Records.
Foto: Raksha Maja
23:45 Maxime Denuc
[ryelandtzaal]
Het album Nachthorn (2022) ontleent zijn naam aan één van de 78 registers van het hoofdorgel in de St. Antoniuskerk in Düsseldorf. Dit instrument is uitgerust met een systeem dat toelaat om alle klavieren en klankkleuren digitaal aan te sturen. Het orgel wordt zo een krachtige synthesizer. Door de inzet van Midi vervagen de grenzen tussen het fysieke spel en het digitale track. Met zijn laptop stuurt Maxime Denuc zijn composities direct naar het orgel. oor AMOK zal Denuc een performance geven met orgelrobots die hij recent ontwikkelde in samenwerking met Brusselse ingenieurs van Bots Conspiracy en Shakmat. Deze robots worden ook gebruikt voor het stemmen en afstellen van de orgels en werden voorzien van een Midi-sturing. Hierdoor kunnen Denuc’s composities op ongeveer ieder orgel gespeeld worden, dus ook op het orgel van de Ryelandtzaal in hartje Brugge.
Hoewel alle noten hyper virtuoos en tot in de perfectie zijn geordend, zorgen de uniciteit van elke resonerende, handgemaakte orgelpijp samen met de houten en metalen mechaniek ervoor dat er een doorleefd menselijk element doorsijpelt te midden van de virtuoze arpeggerende heiligheid van het Midi-signaal. Terwijl de sfeer van het album richting ambient wijst, roepen nummers als “Agoraphobia” en “Fat old sun” door hun ritmische - maar beatloze - rave-gevoeligheden ook visioenen van trance en nachtclubs op.
Foto: Joeri Thiry
ENG
19:00 Orphan Fairytale
[MEETING POINT]
For 15 years, Eva Van Deuren has crafted her identity as Orphan Fairytale, blending electronic psychedelia with theatrical performances that oscillate between meditative and eerie. She has become a distinctive and unique figure in our music scene, enchanting all who encounter her music. Recently integrating the Celtic harp into her repertoire, Orphan Fairytale's performances transcend mere concerts, offering a holistic experience for mind and body.
21:30 Dans Kapot
[Turnzaal Howest]
Playing on the threshold of a dance piece and a concert, A Small World reflect on acts of communal celebration in the connection between dance and music; inside events and interaction it searches for the places we come from, places that can be the beating heart of a body or the vibration of an instrument, places that can become a small world for everyone to feel invited. In a horizontal stage setting three musicians and three dancers, but most of all six people, shift from exuberant energetic scenes to poetic images and to moments exposing the sensitivity of each person’s bodies. Dancing and playing music together they create a performance where the audience is welcomed to feel, empathize, observe, and, along with the performers, to rejoice in a moment of communal joy.
22:45 Younes Zarhoni
[MEETING POINT]
The power of duality is an inscrutable thing: we’re endlessly fascinated by the interplay between light and darkness, East and West, voice and silence, our senses tingling from the compelling synergies that thrive in perceived opposites. Drawing from an urbane Antwerpian upbringing and a Moroccan family lineage, the Brussels-based multidisciplinary artist Younes Zarhoni, embraces these very dualities in all of his projects, exploring those murky areas of contrast and bringing all their ambiguous energy to crystal clear focus.
A longtime staple of the local electronic music scene with his hypnotic techno outings as YZ, Zarhoni’s latest focus is on the compositional power of pure har-
mony and silence: namely, his polyphonic renditions of medieval mystic poetry, sung in multiple voices and left to solemnly radiate beyond their given spatial grounds.
Stripped of all instrumental accompaniments, what you get is Gregorian chant meets Boyz 2 Men, articulated by the lyrical ineffability of Arabic tongues and finding their rhythm in the silences that act as the juncture between observation and anticipation.
These sparse stanzas tread under an elusive referential threshold, conjuring visions of architecture and archaism, madrigals and MTV, the sacred and the profane ~ seemingly dis-parate elements that seamlessly fold themselves into the radicality of the compositions. Zarhoni oversteps the margins of categorization to deliver an immersive story of song,flowing freely and sustaining the arc of the narrative long after it has ebbed into silence.
23:45 Maxime Denuc
[ryelandtzaal]
Nachthorn takes its name from one of the 78 stops that make up the main organ of St. Antonius Church in Düsseldorf. This instrument is equipped with a system that allows all keyboards and tonal colors to be controlled via a computer. The organ thus becomes a powerful synthesizer, enabling Maxime Denuc to fulfill an old dream: creating a fully acoustic dance piece with the organ as the sole performer. Oscillating between dub techno, harmonic locked grooves, or after-hours pop, Nachthorn promises a mesmerising listening experience.