breakfastclub

BREAKFASTCLUB - Gouvernement

Praktisch

Dance like no-one’s watching 

BREAKFASTCLUB is een treffen met een artistiek voorstel en met elkaar op een ongewoon tijdstip. In die buitengewone energie worden andere manieren van delen, kijken en beleven mogelijk. Het concept van Gouvernement combineert presentatiemomenten van kunstenaars met een gemodereerd publiek gesprek over de thematieken die de getoonde werken oproepen.

In de con­text van DANSAND!, bevraagt BREAKFASTCLUB #13 het (onuitgesproken) contract tussen het publiek en de performer. 

Dat de klassieke rolverdeling tussen passieve kijker op een afstandje in de tribune en de actieve danser op het podium op de helling staat, moge duidelijk zijn. Kijk maar naar het programma van dit festival. Zo nodigt in The Dancing Public Mette Ingvartsen het publiek uit om mee te dansen. Davi Pontes en Wallace Ferreira pakken het anders aan: zij bevragen en keren de consumerende blik en het potentiële geweld dat daarmee gepaard gaat scherp om. 

Wat voor nieuwe verhoudingen ontstaan er vandaag tussen performer en toeschouwer? Waar komen ze vandaan en wat voor gevolgen hebben ze voor het werk, de performer en het publiek? 

Met die vragen in het achterhoofd presenteren Camille Paycha en Sofie Velghe een fragment uit hun nieuwste podiumwerk 60 degrees of Separation. Daarna volgt een interventie van danser Arsène Etaba. Lisa Vereertbrugghen schuift nadien aan voor een gemodereerd gesprek, waarin bovenstaande vragen samen met het publiek worden onderzocht. 

ENG

Dance like no one’s watching

BREAKFASTCLUB is a gathering that combines an artistic proposition with human connection — at an unusual hour. In that extraordinary energy, new ways of sharing, watching, and experiencing become possible. The concept by Gouvernement blends artistic presentations with a moderated public conversation around the themes evoked by the showcased works.

In the context of DANSAND!, BREAKFASTCLUB #13 questions the (unspoken) contract between audience and performer.

It’s clear that the traditional roles — the passive spectator at a distance in the stands and the active dancer on stage — are shifting. Just take a look at this festival’s programme. In The Dancing Public, Mette Ingvartsen invites the audience to dance along. Davi Pontes and Wallace Ferreira take a different approach: they critically examine and subvert the consuming gaze and the potential violence it carries.

What new relationships are emerging today between performer and spectator? Where do they come from, and what implications do they have for the work, the performer, and the audience?

With these questions in mind, Camille Paycha and Sofie Velghe present a fragment from their latest stage work, 60 degrees of Separation. This is followed by an intervention by dancer Arsène Etaba. Lisa Vereertbrugghen will then join for a moderated conversation in which the above questions are explored together with the audience.

korting

Foto: Bárbara Jarque

Duur
120'
partners