Sébastien Hendrickx - foto door Fred Debrock

Sébastien Hendrickx

Over deze artiest

Sébastien Hendrickx werkt als podiumkunstenaar, dramaturg, kunstcriticus en docent. In 2010 en 2011 was hij artistiek leider van het Bâtard Festival. Van 2010 tot en met 2014 was hij in KVS Brussel aan de slag als huisdramaturg. Hij zette er in 2012-2013 mee de schouders onder het stadsproject Tok Toc Knock. Als productiedramaturg werkt(e) hij o.a. voor Benjamin Verdonck, Thomas Bellinck, Jozef Wouters, Simon Allemeersch, Heike Langsdorf, Ula Sickle, Piet Arfeuille, David Weber-Krebs, Alexander Vantournhout, Luanda Casella en Bosse Provoost.

Sinds 2013 maakt hij als performer deel uit van Time has fallen asleep in the afternoon sunshine, de levende bibliotheek van Mette Edvardsen, in de hoedanigheid van T.S. Eliots Four Quartets. In 2014 won hij de Marie-Kleine Gartman pen voor zijn essay ‘Kunst die zich voordoet alsof ze iets anders is als kunst’ en in 2016 de basisprijs jonge kunstkritiek voor een recensie over Jan Fabre’s Mount Olympus.

Sinds juni 2014 maakt hij deel uit van de kernredactie van het podiumkunsttijdschrift Etcetera, waarvoor hij essays schrijft. Daarnaast publiceert hij regelmatig over beeldende kunst in De Witte Raaf. Hij geeft les aan de opleiding Drama in KASK/School of Arts in Gent. In 2016-2017 voerde hij aan a.pass in Brussel een artistiek onderzoek naar complexiteit, narrativiteit en de figuur van de detective. In 2018 volgde een artistiek traject ondersteund door VGC getiteld Op zoek naar zwakke verhalen. Hij begon in 2019 aan zijn eerste eigen voorstelling te werken, The Good Life, oa in de studio’s van KAAP. Hij toerde er mee langs C-takt, TAZ, NTGent en andere Vlaamse theaters.