Liesbet Hermans door Kurt van der Elst

Liesbet Hermans

Over deze artiest

Liesbet Hermans behaalde een diploma van meester in productdesign aan Luca School of Arts in Genk en Ravensbourne Design College in Londen. Ze studeerde met onderscheiding af voor haar eigenzinnig onderzoek over de impact van lichaamstaal op objecten. Gebeten door het lichaam in diverse contexten, startte ze nadien een opleiding fysiek theater in Madrid en volgde verschillende masterclasses dans en theater in binnen- en buitenland.

Haar artistieke praktijk verkent de tussenruimte, een ruimte waar niet-weten mogelijk is. Op de grens tussen performance en installatie, bij voorkeur in de publieke ruimte of atypische speelplekken, verkent ze aspecten van onze dagelijkse realiteit. Haar interesse gaat uit naar het ondermijnen van denkpatronen om ons te herinneren aan ons mens-zijn. De toeschouwer is altijd direct of indirect betrokken bij haar werk.

Ze debuteerde met MUTE (2015), een intuïtieve werkplek voor performances en improvisaties zonder geluid. Dit opende een doorlopend onderzoek over de dynamiek van samenzijn zonder woorden en de interactie die ontstaat tussen artiest, publiek en locatie. Met NFAQ (2016), een performatieve installatie in de vorm van een hedendaagse biechtstoel, krijgt het onuitgesprokene een plaats voor toevallige passanten in de stad. Tijdens SILENT ACT (2018), lokt ze geïnteresseerden in een selfmade kapperssalon voor een knipbeurt zonder woorden. Met haar recent werk A DELUDED STATE OF MIND (2021), een intieme performance in de publieke ruimte, werd ze tijdens het theaterfestival in Gent geselecteerd voor powertalks, georganiseerd door Mestizo Arts Platform.

Ze is actief als Gastdocente dans en beweging aan verschillende Hogescholen en culturele organisaties in Vlaanderen.