KAAP Creative Compass

KAAP is een kunstencentrum voor jazz, podium, literatuur
en beeldende kunst met 4 vaste uitvalsbasissen en nog veel
meer welgekozen plekken in Brugge en Oostende. (Lees meer)

Terug naar overzicht

X-TRACT

Blue Skies Forever / waterwaswasser / Chernobyl Drawings

  • Podium Festival
  • Vrijdag 13 oktober, 19:00
  • De Groenplaats

Mijn kaap

19:00 Blue Skies Forever—buren / Melissa Mabesoone & Oshin Albrecht (work in progress)

Beyoncé's video Hold up (2016) vertoont wel erg veel gelijkenissen met het werk Ever is over all van Pipilotti Rist (1997). Daarin slaat een huppelende vrouw in zwierige blauwe jurk autoruiten stuk met een grote metalen bloem. Beyoncé verruilt de bloem voor een baseball bat en past de geste toe in een verhaal over bedrog. buren gaat aan de slag met de twee figuren uit Ever is over all: Dorothy, naar het gelijknamige personage uit de Wizard of Oz, en een agente, Officer. Bewegend tussen fantasie en cliché laat buren verschillende beeltenissen zien van deze vrouwelijke archetypes, refererend naar popcultuur, media en film. 

buren is de naam en de vorm waaronder Melissa Mabesoone en Oshin Albrecht samenwerken. Hun praktijk uit zich in performances, video, foto en installatie. Oshin is beeldend kunstenaar die haar artistieke parcours startte aan Luca School of Arts in Gent. Later vervolgde ze haar artistiek onderzoek bij a.pass in Brussel. Ze werkte reeds als performer tijdens de tentoonstelling All the Knives in Z33 en bij de film A Way of Making van Frederique Bergholz en Maria Pask.
Na een introductie in Wijsbegeerte aan de Universiteit van Gent, ging Melissa Grafische Kunsten studeren aan Kask, School of Arts. Ze werkte als actrice voor Davis Freeman (Fathers and Sons) in 2014, Assaf Gruber (Anonimity of the night) in 2015. en Dora Garcia op de Biënnale van Venetië en november 2016 (Segunda Vez).

Van en door Melissa Mabesoone en Oshin Albrecht Muziek onder begeleiding van Ferre Marnef Met de steun van KAAP, Cultuurcentrum Scharpoord, Hisk, Wp Zimmer, Campo, Vooruit, Netwerk Aalst, Vlaamse Overheid 

20:30 waterwaswasser—Dounia Mahammed

w a t e r w a s w a s s e r (werktitel) is een intieme ontmoeting met het publiek. Een voorstelling over aandacht voor het hier en nu, voor wie en wat ons omringt. De rode draad is de vraag wat er zou gebeuren als we alles rondom ons zouden beschouwen als een raadsel? Hoe zouden we ons dan door het leven bewegen? Omdat de dingen veranderlijk zijn, en de mensen zeker.
Het gaat niet over antwoorden. Het gaat over vragen. 
w a t e r w a s w a s s e r wordt een vraagstuk.

Theatermaker Dounia Mahammed zoekt naar nieuwe manieren om te communiceren en speelt hiervoor met ruimte, tijd, beweging en stem. Net als in Salut Copain (2015) zoekt ze daarbij naar een grillig schakelen tussen uitersten. Dounia vond inspiratie in het zenboeddhisme, theerituelen, het taoïsme en het verstilde, poëtische werk van de Duitse kunstenaar Wolfgang Laib.

Dounia Mahammed (1990) studeerde in 2015 af aan de afdeling drama van het KASK in Gent. Haar werk getuigt van een bijzondere gevoeligheid voor taal, humor en beeldend denken. Ze heeft een grote interesse voor sociale kwesties, filosofische bespiegelingen en de poëzie van het alledaagse. Dounia maakte onder meer de voorstelling Woudwachten (2014) met de bezoekers van Villa Voortman. Eerder werkte ze samen met Silke Huysmans voor Manger de l’O (2013), met Mira Bryssinck voor Usotroop (2014) en met Anjana Dierckx en Lukas Smolders voor Schaduwmensen (2013). Op TAZ#2016  won ze met Salut copain de SABAM Jongtheaterschrijfprijs en is ook geselecteerd voor Circuit X 2017.  

concept, tekst en spel Dounia Mahammed muziek Alan Van Rompuy artistiek advies Tine Van Aerschot, Dries Douibi & Simon D'huyvetter scenografie Koen Demeyere & Dounia Mahammed lichtontwerp Timme Afschrift techniek Simon D'huyvetter productie wpZimmer (Antwerpen) coproductie C-Takt (Neerpelt), Vooruit (Gent), Buda (Kortrijk), C-Mine (Genk) residentiesteun Gouvernement (Gent), KAAP (Brugge), Buda (Kortrijk), Arsenaal / Lazarus (Mechelen), Kunstenwerkplaats Pianofabriek (Brussel) met de steun van Vlaamse Gemeenschap met dank aan Jakob Ampe, Kosi Hidama, Jan Van Damme, Bram Geldhof, Tom Callemin

Duur voorstelling 50 min
Taal van de voorstelling is overwegend Engels en Nederlands

In De Standaard ***** Dounia Mahammed: een monoloog vloeibaar als water

22:00 Chernobyl Drawings—Ruud Anthoni, Nicolas Delalieux, Nikolas Lestaeghe & Karlien Torfs (work in progress)

Met een “mobiel laboratorium” reden vier jonge mensen naar Tsjernobyl. Ze lieten er verpleegsters-op-rust uit Prypjat, babushka's uit Wit-Rusland en hipsters uit Kiev hun perfecte schuilplaats uittekenden. Honderden ontwerpen verzamelden ze.  Op basis van al die tekeningen bricoleren ze nucleaire schuilkelders uit gerecupereerd hout, plastiek en plakband.
De vier makers proberen tevergeefs een toekomst te ontwikkelen, maar zijn verhinderd door naïeve en geïmproviseerde kortetermijnvisies. Ze proberen met slecht doordachte constructies duidelijk te maken dat ze een fatsoenlijk veiligheids-, vredes- en milieubeleid missen.

Beleef de schuilkelders, samen met hen.

Van en met Ruud Anthoni, Nicolas Delalieux, Nikolas Lestaeghe en Karlien Torfs Met de steun van Kunstenwerkplaats Pianofabriek, European Cultural Foundation, De school van Gaasbeek en Kiev Les Kurbas Arts Centre  Foto Raisa Vandamme