KAAP Creative Compass

KAAP is een kunstencentrum voor jazz, podium, literatuur
en beeldende kunst met 4 vaste uitvalsbasissen en nog veel
meer welgekozen plekken in Brugge en Oostende. (Lees meer)

Terug naar overzicht

X-TRACT

  • Podium
  • Vrijdag 13 oktober, 19:00
  • De Groenplaats

Mijn kaap

19:00 Spare Time—buren / Melissa Mabesoone & Oshin Albrecht (work in progress)

Spare Time is een geprivilegieerde ruimte, een geconstrueerd, videogame-achtig park met een eindeloze set aan mogelijkheden. De scène vormt een ‘Minecraft’-achtige wereld, een ultiem terrein waarin schijnbaar alles mogelijk is in de oneindigheid van het virtuele. Flat characters  'buren' - wandelen en handelen - op routineuze wijze en lijken de ander daarvoor nodig te hebben. Wanneer de scenografie en het terrein verandert, verschuiven hun grenzen: wat voor de één vrijheid genereert, vormt voor de ander een belemmering.

buren is de naam en de vorm waaronder Melissa Mabesoone en Oshin Albrecht samenwerken. Hun praktijk uit zich in performances, video, foto en installatie.
Oshin is beeldend kunstenaar die haar artistieke parcours startte aan Luca School of Arts in Gent. Later vervolgde ze haar artistiek onderzoek bij a.pass in Brussel. Ze werkte reeds als performer tijdens de tentoonstelling All the Knives in Z33 en bij de film A Way of Making van Frederique Bergholz en Maria Pask.
Na een introductie in Wijsbegeerte aan de Universiteit van Gent, ging Melissa Grafische Kunsten studeren aan Kask, School of Arts. Ze werkte als actrice voor Davis Freeman (Fathers and Sons) in 2014, Assaf Gruber (Anonimity of the night) in 2015. en Dora Garcia op de Biënnale van Venetië en november 2016 (Segunda Vez).

Van en door Melissa Mabesoone en Oshin Albrecht Muziek onder begeleiding van Ferre Marnef Met de steun van KAAP, Cultuurcentrum Scharpoord, Hisk, Wp Zimmer, Campo, Vooruit, Netwerk Aalst, Vlaamse Overheid 

20:30 Waterwaswasser—Dounia Mohammed

w a t e r w a s w a s s e r (werktitel) is een intieme ontmoeting met het publiek. Een voorstelling over aandacht voor het hier en nu, voor wie en wat ons omringt. De rode draad is de vraag wat er zou gebeuren als we alles rondom ons zouden beschouwen als een raadsel? Hoe zouden we ons dan door het leven bewegen? Omdat de dingen veranderlijk zijn, en de mensen zeker.
Het gaat niet over antwoorden. Het gaat over vragen. w a t e r w a s w a s s e r wordt een vraagstuk.
Theatermaker Dounia Mahammed zoekt naar nieuwe manieren om te communiceren en speelt hiervoor met ruimte, tijd, beweging en stem. Net als in Salut Copain (2015) zoekt ze daarbij naar een grillig schakelen tussen uitersten. Dounia vond inspiratie in het zenboeddhisme, theerituelen, het taoïsme en het verstilde, poëtische werk van de Duitse kunstenaar Wolfgang Laib.

Dounia Mahammed (1990) studeerde in 2015 af aan de afdeling drama van het KASK in Gent. Haar werk getuigt van een bijzondere gevoeligheid voor taal, humor en beeldend denken. Ze heeft een grote interesse voor sociale kwesties, filosofische bespiegelingen en de poëzie van het alledaagse. Dounia maakte onder meer de voorstelling Woudwachten (2014) met de bezoekers van Villa Voortman. Eerder werkte ze samen met Silke Huysmans voor Manger de l’O (2013), met Mira Bryssinck voor Usotroop (2014) en met Anjana Dierckx en Lukas Smolders voor Schaduwmensen (2013). Op TAZ#2016  won ze met Salut copain de SABAM Jongtheaterschrijfprijs en is ook geselecteerd voor Circuit X 2017.  

productie wpZimmer coproductie C-Takt, Vooruit, Buda en C-Mine creatie Dounia Mahammed dramaturgie Tine Van Aerschot  artistiek advies Jan-Baptist Van Damme techniek Bram Geldhof residenties Gouvernement ,KAAP, Buda ,Arsenaal / Lazarus, Kunstenwerkplaats Pianofabriek met de steun van de Vlaamse Gemeenschap

22:00 Chernobyl Drawings—Ruud Anthoni, Nicolas Delalieux, Nikolas Lestaeghe & Karlien Torfs (work in progress)

Met een “mobiel laboratorium” reden vier jonge mensen naar Tsjernobyl. Ze lieten er verpleegsters-op-rust uit Prypjat, babushka's uit Wit-Rusland en hipsters uit Kiev hun perfecte schuilplaats uittekenden. Honderden ontwerpen verzamelden ze.  Op basis van al die tekeningen bricoleren ze nucleaire schuilkelders uit gerecupereerd hout, plastiek en plakband.
De vier makers proberen tevergeefs een toekomst te ontwikkelen, maar zijn verhinderd door naïeve en geïmproviseerde kortetermijnvisies. Ze proberen met slecht doordachte constructies duidelijk te maken dat ze een fatsoenlijk veiligheids-, vredes- en milieubeleid missen.

Beleef de schuilkelders, samen met hen.

Van en met Ruud Anthoni, Nicolas Delalieux, Nikolas Lestaeghe en Karlien Torfs Met de steun van Pianofabriek Citylab Brussels, European Cultural Foundation, De school van Gaasbeek en Kiev Les Kurbas Arts Centre  Foto Raisa Vandamme