True Copy—BERLIN
Terug naar overzicht

True Copy—BERLIN

  • Podium
  • Woensdag 06 november, 20:00
  • MaZ

Mijn kaap

'De enige die nooit erkenning krijgt, is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.'

In True Copy laat BERLIN in haar kenmerkende, multimediale stijl verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien.

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt door een Nederlander gemaakt. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen.

BERLIN toont het interne radarwerk van een complexe man die onder andere de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot weet te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog?

‘Met ‘True copy’ maakt BERLIN razend interessant docutheater over Geert Jan Jansen, ‘de grootste meestervervalser van de eeuw.’
★★★★ De Standaard

‘Voor True Copy bedient BERLIN zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.’
★★★★★ NRC Handelsblad






locatie
MaZ
Copresentatie
KAAP & Cultuurcentrum Brugge

concept & regie
Bart Baele en Yves Degryse
met
Geert Jan Jansen
assistent Geert Jan
Luk Sponselee
camera
Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof en Dirk Bosmans
montage
Geert De Vleesschauwer en Fien Leysen
compositie muziek & montage
Peter Van Laerhoven
piano
Govaart Haché
cello
Katelijn Van Kerckhoven
scenografie
Manu Siebens en Ina Peeters
live mixing
Arnold Bastiaanse of Hans De Prins
lichtontwerp
Barbara De Wit
technische assistentie
Rex Tee

coproductie
deSingel (Antwerpen), le CENTQUATRE (Parijs), Het Zuidelijk Toneel (Tilburg), Brighton Festival (Brighton), C-TAKT (Limburg), Theaterfestival Boulevard (Den Bosch) en PACT Zollverein (Essen)
met de steun van
de Vlaamse Gemeenschap, de Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid en Podiumfonds
met dank aan
Saskia Verreycken, Diana Boro en Geert Jan Jansen