Terug naar overzicht
  • Interview
  • 10/02/20 09:18

De resident van KAAP - Nele Vereecken

Bij KAAP is het nooit saai. Concerten, voorstellingen, ‘sound walks’, cinema, … we hebben een ruim aanbod die we graag met jullie delen. Maar wist je dat er ook heel wat achter de schermen gebeurt? 

Zo hebben we regelmatig residenten in huis. Of ze nu schrijven, dansen, repeteren of de laatste hand leggen aan hun volgende voorstelling, bij KAAP krijgen ze de ruimte én ondersteuning om het te doen. 

JANUARI 2020 - Nele Vereecken

Nele Vereecken is theatermaker, auteur en acteur. Ze is niet vies van controversie en net dat maakt haar projecten interessant. Zonder te schofferen legt ze de vinger op open wonden. Zo maakte ze in 2016 de voorstelling 21 Secolo, waarin 11 acteurs met een beperking de vluchtelingenproblematiek interpreteerden. 

In januari streek ze neer in Brugge om te werken aan haar nieuwe voorstelling ‘angel’. In ‘angel’ laat Nele haar verbeelding los op een belangrijk hedendaags politiek figuur.  

We mochten even binnen bij de repetitie om enkele vragen stellen.

Je maakt een voorstelling over je verbeelding omtrent Merkel?  

NELE: Ja, ik heb jaren een bepaalde fascinatie voor deze machtige vrouw. Ze is ook mysterieus. Ik heb heel lang gedacht dat ik er niets mocht mee doen. Ik wou die graag eens ‘spelen’. Maar wie ben ik? Waar haal ik de pretentie om Merkel, de machtigste vrouw van Europa te portretteren? Dus toen begon ik mezelf vragen te stellen. Ik heb er veel met Mieke Verdin over gepraat. Ik wou Merkel graag ‘opvullen’ met mijn fantasie. Ik ben toen met Felix Ensslin in Keulen gaan praten, hij is regisseur & dramaturg verbonden over aan Agora theater in Sankt Vith, waar we in première gaan. We vroegen ons af waarom bepaalde politieke figuren het helemaal niet moeilijk vinden om te liegen. En waarom we als theatermaker toch vaak de waarheid portretteren, de politieke correctheid. Dat is natuurlijke een reactie op het politieke schouwspel, de dramacratie. Er zijn nu eenmaal meerderde realiteiten, waarheden. En er is een verschil tussen de leugen als in ‘fake news’ die zegt dat er maar één realiteit is en de verbeelding die zich oorsprong vindt, volgens mij, in een zoektocht naar mogelijkheden. De verbeelding gaat over de aanvaarding van die meerdere realiteiten. Aan de hand van vele gesprekken hebben we langzaam een kader gebouwd. En ik heb Joachim Robbrecht gevraagd om te schrijven voor deze gefabuleerde ‘angel’, die een andere ‘Angela Merkel’ zou kunnen zin. 

Er is heel weinig geweten over de privé van Merkel. En zo hoort het ook. Ik vind niet dat je als politieker mee moet doen aan tv programma’s of huilend kunt vertellen op de radio over uw familie... Je bent die politieke machine. Dat is Merkel ook echt. Natuurlijk vraag ik me wel af wie de vrouw er achter is maar een realistische documentaire interesseert me niet. Het klinkt raar maar dan vind ik het eerlijker naar haar toe om mijn verbeelding op haar los te laten. Vandaar dat het personage ‘angel’ heet en niet ‘angela merkel’. 

De verbeelding rond Merkel? 

NELE: Nu we het over een politiek figuur hebben vind ik het spannender om vanuit beelden te vertrekken. Er is wel tekst maar die is ontstaan vanuit de beelden die we op scene gemaakt hebben, niet omgekeerd.Ik heb een liefde-haat relatie met woorden, hoewel ik er steeds naar terug grijp. Beeldende kunst ontroert me nu meer omdat die, volgens mij, geen oordeel velt en alles open laat. Misschien komt het ook door de tijd waarin we leven, waarin alles met woorden plat geslagen wordt, woordenmoeheid. Tegelijk hebben we nood aan nieuwe verhalen. 

Hoe heb je je voorbereid op deze voorstelling?

NELE: Ik heb heel veel gelezen, veel geresearched. Met heel veel mensen gebabbeld. Daarnaast ook wel gewoon mijn intuïtie gevolgd, ik heb er zaken bij betrokken die ik vanuit mijn verbeelding met haar associeer. Ik heb biografieën gelezen over haar. Ook van voor de periode van “Wir schaffen das”, want dat is een heel ander verhaal dan na “Wir schaffen das”. Daarvoor werd heel haar carrière bekeken vanuit  de val van de muur. De biografie van na wir schaffen das verklaart al haar beslissingen en haar zijn vanuit die hele zin. Maar als je er over denkt, gaat wir schaffen das ook over een bepaald soort muur, het doorbreken van een grens. Ze wou haar eigen volk mee krijgen. De eerste was te snel, te tweede was te snel, maar beslissingen zullen altijd te snel of te traag zijn voor iemand of een bepaald volk. Denk ik. Zo’n reflecties durf ik wel maken verkleed op een podium, ik heb mijn idee wel over wat dingen, maar ik zou die nooit zo maar verkondigen denk ik. 

Wat zou je nooit zeggen?

NELE: Nou ja, ik ben geen politieker. Maar ik vind dat er bijvoorbeeld teveel getwitterd wordt. Daar heb ik het echt moeilijk mee. Ik vind het problematisch. Dat bedoel ik met teveel woorden. Niets stelt nog iets voor. Ik zou graag hebben dat mensen een week nadenken en per week één tweet versturen. Echt nadenken. Op de scene kan ik dat wel zeggen, maar in het echt zou ik dat nooit doen. Omdat ik dan weer een mening verkondig. Ik vind dat er teveel gepraat wordt, ik ben nu zelf ook meer op zoek naar beelden die woorden vervangen.

Het is niet de enige vrouw die wordt geportretteerd in angel. 

NELE: Klopt. Ik ben fan van Merkel, Merkel is fan van Catharine de Grote. Angel – het personage - speelt op een bepaald moment dat ze Catharina is, met een groot banket aan tafel. Ze speelt koningin… binnen die verbeelding komen er eigenlijk allerhande personages te pas. Joachim kanaliseert in zijn tekst ook wel andere machtige vrouwen uit de geschiedenis. Ik speel dus constant andere rollen. Ik vind het best eng om alleen op scene te staan, maar het past inhoudelijk bij de voorstelling. Gelukkig heb ik rond mij wel een hoop mensen die meedenken, ervoor zitten, schrijven, bouwen, etc. Het is een groepscreatie.  

Wat kwam er voor je residentie hier bij KAAP?

NELE: Hiervoor zaten we in Amsterdam en dat was nog heel onderzoekend. Om te zien welk spoor we wilden volgen… als je zoiets doet rond een politiek figuur, is dat heel breed, echt nog zoeken. Hier hebben we wel de richting gevonden. Hiervoor was het nog abstract. Nu hebben we wel de combinatie van vorm en inhoud. We hebben een duidelijke richting en kader. De dingen beginnen op z’n plooi te vallen. 


Angel speelt op zaterdag 23 april in KAAP | Brugge. 

Voorstelling van en samen met: Nele Vereecken, Joachim Robbrecht, Sven Roofthooft en Mieke Verdin

Waar haal ik de pretentie om Merkel, de machtigste vrouw van Europa te portretteren?

Nele Vereecken

Meer nieuwsberichten Ontdek alle andere artikels

Stadsfestival AMOK wordt seizoensopener cultureel seizoen 20-21

Stadsfestival AMOK wordt seizoensopener cultureel seizoen 20-21
BRUGGE - AMOK, het tiendaagse festival rond muziek, woord en performance wordt de seizoensopener van kunstencentrum KAAP... (Lees meer)

Hyphen - Charlotte Vanden Eynde & Nicolas Rombouts

Hyphen - Charlotte Vanden Eynde & Nicolas Rombouts
Een herontdekking van de verhouding tussen dans en muziek, lichaam en contrabas Hyphen is Engels voor ‘koppelteken’. Als... (Lees meer)

Besparingen Vlaamse Overheid

Besparingen Vlaamse Overheid
Twee weken geleden maakte de Vlaamse Overheid haar beleidsplannen voor cultuur bekend. KAAP moet hierdoor de komende twe... (Lees meer)

Eerste succesvolle editie AMOK krijgt vervolg in 2020

KAAP maakte voor het eerst AMOK, een tiendaagse rond muziek, woord en performance in de Brugse Stadsrepubliek. In nauwe samenwerking met lokale partners - waaronder De Republiek - werden er optredens, voorstellingen en babbels opgezet voor 3200 bezoekers.

De eerste avond stond er een gratis concertmarathon op het programma, waar zo’n 1000 muziekliefhebbers hun hartje konden ophalen, met 12 concerten op zes verschillende locaties. Vanaf zaterdag barstte het festival los en werd er ook een AMOK pop-up geopend, die diende als locatie voor activiteiten, maar ook uitgerust was met een vinyl shop en bar. Naast de pop-up was de Brugse Stadsrepubliek het speelveld van AMOK en werden onder andere de Stadsschouwburg, de Sint-Jakobskerk, De Groenplaats, Hof Bladelin en de neogotische turnzaal van Howest ingezet als concertruimte.

“Het festival klokte af met 3200 bezoekers. Met deze eerste editie werd een zaadje geplant”, licht programmator Pieter Koten toe, “Volgend jaar zal AMOK uitmonden in het tweejaarlijkse festival Jazz Brugge, in co-productie met het Concertgebouw.”